Statikus és dinamikus elemek a regényben

A regényben a statika és a dinamika többféleképpen is megnyilvánul. Első ízben akkor találkozunk ezzel az ellentéttel, amikor az elbeszélő a frontról és az osztrákok elleni harcról beszél. Ebben az esetben ő az, aki statikus a környezetéhez képest: csupán szemlélődőként, idegenként írja le a körülötte zajló zűrös eseményeket.

Ez is olyan dolog volt, amitől az ember úgy képzelhette, hogy most igazi katonája egy igazi háborúnak.

american_troops_uniform_and_equipment_during_the_first_world_war_q42555.jpg

Egy másik szempontból megvizsgálva, Frederic Henry talán az egyetlen dinamikus karakter a regényben. Ő az, akinek a jelleme fejlődik a történések hatására, az összes többi karakter és esemény ebben az értelmezésben statikus – ezek csak hozzásegítik a főhőst a változáshoz, ők maguk nem mennek keresztül különösebb átalakuláson.

A legfontosabb statikus szereplő természetesen Catherine Barkley, a regény főhősnője. A mű folyamán ő van a legnagyobb hatással a férfi főszereplőre: Henry érzelmileg érett férfivá lesz a nő szerelme által. Kettejük kapcsolata elején Catherine sokkal tapasztaltabb, mint a férfi. Ezzel szemben Henry egy naiv és éretlen fiatal képében jelenik meg.

Henry naivitására utal, hogy eleinte a férfi nem veszi komolyan a háború veszélyeit: képtelenségnek tartotta azt, hogy akár meg is halhat a csatamezőkön.

Előfordult ilyesmi nálunk is, angol sebesültszállítók is elpatkoltak néha. No de nem én. Én valahogy éreztem, hogy nem halok meg. Legalábbis ebben a háborúban nem. Nem volt közünk egymáshoz. Ugyanolyan veszélytelen volt számomra, mint amikor a mozivásznon lövöldöznek a katonák.

bundesarchiv_bild_101i-004-3633-32a_russland_cholm_gefallene_rotarmisten.jpg

Catherine ugyanekkor már tapasztalta a háború végzetességét: az egykori vőlegénye elesett egy ütközet során Franciaországban. Később, a sebesülés útján Henryben is tudatosul, hogy az élet-halál kérdés napirenden van egy ilyen háborúban.

– Mikor lett magából ápolónő?
– Ezerkilencszáztizenöt végén. Akkor, amikor ő bevonult. Emlékszem, az a buta gondolat járt a fejemben, hátha épp abba a kórházba hozzák, ahol én dolgozom... Egy kardvágással, úgy képzeltem, s fehér kötéssel a homlokán. Vagy puskagolyóval a vállában, szóval ilyen festőién.
– Ez a harctér igazán elég festői.
– Igaz. Az emberek el sem bírják képzelni, hogy Franciaországban mi történik. Ha tudnák, nem harcolnának tovább. Ő sem kardvágást kapott. Diribdarabra tépték.

Érzelmi intelligenciára enged következtetni az a tény, hogy Catherine már átélte a szerelmet, tudja milyen érzés valóban, mélyen kötődni egy másik emberhez. Henry eddigi élete során még soha senkit sem szeretett igazán, csupán testi örömökben részesült, komolyabb érzelmek nélkül. A férfi személyisége Catherine által fejlődik, ám a befejezés tragédiája nem engedi meg, hogy új énje is kibontakozhasson a nő mellett.